top of page
Polskie skrzypce_okladka_2022_09_15_edited.jpg

Jan Bartoś

Polskie Skrzypce w Musée de la Musique w Paryżu

Recenzja książki z magazynu The Strad

Autor recenzji: Philip Brown

Link do oryginalnego artykułu

W 2016 roku Jan Bartoś był współautorem znakomitej publikacji „Polska Szkoła Lutnicza. Instrumenty Grobliczów i Dankwartów”. Kontynuacją tego projektu stało się badanie instrumentu z Musée de la Musique w Paryżu, które otwiera planowaną serię monografii. To, co na pierwszy rzut oka może wydawać się mało interesującą lekturą na temat anonimowych skrzypiec z kolekcji muzeum, okazuje się fascynującym studium instrumentu głęboko zakorzenionego w polskiej tradycji lutniczej.

Badanie wykorzystało tradycyjne metody stosowane przez ekspertów lutniczych oraz zasoby Musée de la Musique, a także wsparcie instytucji Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Proces badawczy został szczegółowo opisany we wstępie przez Jean-Philippe’a Écharda, kuratora instrumentów smyczkowych w Musée de la Musique.

Pierwszy z czterech rozdziałów przedstawia bogatą w dane historię polskiego lutnictwa w XVII i XVIII wieku. Rozdział kończy się opisem charakterystycznych cech polskiej szkoły lutniczej, takich jak wybór drewna, nietypowe komory kołkowe i rzeźbione głowy, inspiracje Magginim, wzorzysty jawor oczkowy oraz cekawe otwory rezonansowe ze szpiczaście zakończonymi języczkami.

Book_7.jpg
Book_5.jpg

Drugi rozdział szczegółowo opisuje metody analizy instrumentu. Dzięki zastosowaniu technik UV i endoskopii badacze zidentyfikowali zmiany w instrumencie, w tym przeróbki otworów rezonansowych. Bartoś wyjaśnia również, w jaki sposób udało mu się odtworzyć ich pierwotny kształt. W książce znajduje się wysokiej jakości plakat, który wraz z zawartymi informacjami może zainspirować lutników do stworzenia kopii skrzypiec. Zdjęcia są wyraźne i starannie wydrukowane na matowym papierze.

Trzeci rozdział oferuje szczegółowy opis skrzypiec oraz procesu, który doprowadził autora do wniosku, że instrument został wykonany w Polsce po 1670 roku. Choć wniosek ten może wydawać się mało przełomowy, czytelnik zostaje wciągnięty w trudny proces przypisywania instrumentu konkretnemu pochodzeniu. W swoich konkluzjach Bartoś z pasją wskazuje na kolejne kroki w badaniach, takie jak zastosowanie tomografii komputerowej, analizy chemiczne czy dalsze eksploracje polskich archiwów. Te działania mają na celu wypełnienie luk w dynamicznie rozwijającej się i fascynującej historii polskiego lutnictwa. To niezwykle wartościowy dodatek do biblioteki lutnika i kolekcjonera instrumentów.

96 stron | ISBN: 9788365727671


Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, 2022

© Fundacja Sztuki Lutniczej im. Włodzimierza Kamińskiego i Heleny Harajdy

  • Whatsapp
  • Facebook
  • Instagram

Tel:

+48 665 562 223

E-mail:

kontakt@kaminski-harajda.com

Fundacja Sztuki Lutniczej im. Włodzimierza Kamińskiego i Heleny Harajdy

ul. Józwy Butryma 27

60-177, Poznań
Polska

NIP: 7792544095
REGON: 523079011
KRS: 0000991377

 

PLN: PL67 1020 4027 0000 1502 1786 7446
EUR: PL34 1020 4027 0000 1702 1786 7457

BIC/SWIFT: BPKOPLPW

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać najnowsze wiadomości Fundacji.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera!

Logo Violin Making Foundation 2

© 2024 Fundacja Sztuki Lutniczej. Created by Mateusz Smól.

bottom of page